Cyfryzacja - działania UOKiK - WIIH

Biuletyn
informacji publicznej
Biuletyn Informacji Publicznej
Wojewódzkiego Inspektoratu Inspekcji Handlowej w Opolu

Reklama producenta telewizorów Samsung mogła błędnie sugerować, że jest częścią rządowej kampanii informacyjnej dotyczącej cyfryzacji telewizji. UOKiK wszczął postępowanie w tej sprawie. Ponadto Inspekcja Handlowa sprawdza czy sprzedawcy telewizorów zgodnie z prawem informują konsumentów, które odbiorniki umożliwiają odbiór naziemnej telewizji cyfrowej.

[Warszawa, 17 grudnia 2012 r.]  Obecnie trwa w Polsce proces cyfryzacji telewizji naziemnej, czyli zastępowania tradycyjnego nadawania analogowego sygnałem cyfrowym. W związku z tym Ministerstwo Administracji i Cyfryzacji przygotowało kampanię reklamową, która wyjaśnia na czym polega ten proces. Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów również wspiera proces cyfryzacji sprawdzając czy przedsiębiorcy sprzedający telewizory  i dekodery działają zgodnie z przepisami dotyczącymi cyfryzacji.

W ostatnich dniach Prezes UOKiK wszczęła postępowanie przeciwko spółce Samsung Electronics Polska. Spółka w przekazie reklamowym zawarła wiele elementów naśladujących spoty Ministerstwa Administracji i Cyfryzacji. Urząd sprawdzi czy reklama wprowadzała konsumentów w błąd  poprzez sugerowanie, że jest częścią kampanii społecznej. W efekcie konsumenci mogą zdecydować się na zakup, którego nie zrobiliby, gdyby nie uzyskali mylącej informacji.

Postępowanie w sprawie praktyk naruszających zbiorowe interesy konsumentów powinno zakończyć się w terminie dwóch, a w sprawach szczególnie skomplikowanych trzech miesięcy od daty jego wszczęcia. W przypadku potwierdzenia się zarzutów Urzędu, przedsiębiorcy grozi kara finansowa – w maksymalnej wysokości do 10 proc. przychodu osiągniętego w roku poprzedzającym wydanie decyzji.

Działania kontrolne w związku z procesem cyfryzacji prowadzi na zlecenie UOKiK również  Inspekcja Handlowa. Cyfryzacja oznacza bowiem dodatkowe obowiązki dla sprzedawców odbiorników. Jeżeli posiadają w ofercie telewizor lub dekoder nieprzystosowany do odbioru naziemnej telewizji cyfrowej powinni o tym zawiadomić kupującego, i odebrać od niego pisemne potwierdzenie, że został on o tym poinformowany. W przypadku sklepów internetowych, nabywca musi, najpóźniej w chwili złożenia propozycji zawarcia umowy, otrzymać informację, że odbiornik nie jest przystosowany do odbioru telewizji cyfrowej. Ponadto w sklepach, w widocznym miejscu powinna znaleźć się informacja, że jedynie odpowiednie odbiorniki umożliwiają odbiór naziemnej telewizji cyfrowej.

Zgodnie z prawem za niedopełnienie obowiązków informacyjnych sprzedawcy grozi kara od tysiąca do 50 tys. zł. Inspekcja Handlowa na bieżąco przeprowadza kontrole przestrzegania tych przepisów. Rozpoczęły się one pod koniec 2011 r. Do końca listopada 2012 r. skontrolowanych zostało 463 przedsiębiorców. Nieprawidłowości wykryto u 33 z nich (7,1 proc.). Dotyczyły one zarówno braku oświadczeń konsumentów kupujących telewizory starego typu i dekodery, jak i wymaganych informacji w sklepie.

Wszelkie informacje dotyczące cyfryzacji telewizji naziemnej można uzyskać pod bezpłatnym numerem telefonu 800 007 788 – z konsultantem można również połączyć się bezpośrednio z komputera. Przydatne informacje na ten temat można znaleźć również na stronie internetowej www.cyfryzacja.gov.pl

Szczegółowe wymagania, jakie powinien spełniać odbiornik cyfrowy określono w rozporządzeniu Ministra Infrastruktury z dnia 18 grudnia 2009 r. w sprawie wymagań technicznych i eksploatacyjnych dla urządzeń konsumenckich służących do odbioru cyfrowych naziemnych transmisji telewizyjnych (Dz. U. Nr 221, poz. 1742) i dostępne są na stronie Ministerstwa Administracji i Cyfryzacji.

 

Dodatkowe informacje dla mediów:
Małgorzata Cieloch, Rzecznik prasowy UOKiK
Departament Współpracy z Zagranicą i Komunikacji Społecznej
Pl. Powstańców Warszawy 1, 00-950 Warszawa
Tel. 22 827 28 92, 55 60 314, 55 60 430
Fax. 22 826 11 86
E-mail:

Wytworzył(a): Czech Rafal
Wprowadził(a): Czech Rafal
Opublikował(a): Czech Rafal
Liczba wyświetleń: 556

Data wytworzenia: 2014-11-13 12:21:53
Data publikacji: 2014-11-13 12:21:56
Ostatnio aktualizował(a): Kubiński Dariusz
Data ostatniej zmiany: 2016-09-27 11:47:53

Historia zmian artykułu:
2016-09-27 11:47:53 [Modyfikowano],
Wprowadził(a): Kubiński Dariusz, .
2016-04-07 11:54:08 [Modyfikowano],
Wprowadził(a): Kubiński Dariusz, .
2015-10-01 15:28:16 [Modyfikowano],
Wprowadził(a): Sierpiński Rafał, .
2015-09-24 12:13:13 [Modyfikowano],
Wprowadził(a): Sierpiński Rafał, .
2015-09-15 12:34:34 [Modyfikowano],
Wprowadził(a): Sierpiński Rafał, Przeniesienie z sekcji "Cyfryzacja - działania UOKiK" do sekcji "Komunikaty UOKiK 2015"
2014-12-09 10:40:28 [Modyfikowano],
Wprowadził(a): Czech Rafal, poprawiono linki

Projekt pn. Upowszechnienie e-usług świadczonych przez administrację publiczną w województwie opolskim jest współfinansowany przez Unię Europejską
ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Opolskiego na lata 2007–2013
na podstawie porozumienia nr RPOP.02.02.00-16-013/13-00.
© Opolski Urząd Wojewódzki
Zamknij ten komunikat Nasze strony wykorzystują pliki cookies.

Na naszych stronach używamy informacji zapisanych za pomocą cookies m.in. w celach reklamowych i statystycznych. Mogą też stosować je współpracujące z nami podmioty, takie jak firmy badawcze oraz dostawcy aplikacji multimedialnych. W każdej przeglądarce internetowej można zmienić ustawienia dotyczące cookies. Korzystanie z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zapisane w pamięci urządzenia. Więcej informacji można znaleźć w naszej Polityce Cookies.